در حال جستجو...

پشتیبانی

راهنمای پرداخت آنلاین

برای انجام پرداخت اینترنتی در هر وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی، نیاز به یک کارت اعتباری عضو شبکه شتاب دارید. کارت‌های اعتباری تمام بانک‌ها و برخی موسسات مالی که برای استفاده از خودپرداز و دستگاه‌های پرداخت فروشگاهی استفاده می‌کنید به شبکه شتاب متصل هستند و می‌توانید از آن‌ها برای پرداخت اینترنتی هم استفاده کنید.

پرداخت اینترنتی با تمامی کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب امکان‌پذیر است و تمامی درگاه‌های مورد استفاده در وب‌سایت‌های اینترنتی این امکان را دارند. یعنی لازم نیست نگران این باشید که کارت شما متعلق به کدام بانک است و همین که بانک مورد استفاده شما عضو شبکه شتاب باشد کافی است. معمولا روی کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب، علامت شبکه شتاب وجود دارد.

رمز دوم اینترنتی

برای پرداخت اینترنتی احتیاج به رمز دوم کارت خود دارید. (با رمز ۴ رقمی که برای استفاده از کارت خود در خودپرداز و دستگاه‌های پرداخت فروشگاهی استفاده می‌شود اشتباه نگیرید.)

اگر رمز دوم اینترنتی را برای کارت خود فعال نکرده‌اید می‌توانید با مراجعه به نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز (ATM) بانک صادر کننده‌ی کارت، رمز دوم را برای کارت خود را فعال کنید.

شماره کارت

شماره ۱۶ تا ۱۹ رقمی که معمولا با ارقام درشت روی کارت بانکی شما حک شده است.

تاریخ انقضا

تاریخ انقضای کارت معمولا در قسمت رو یا پشت کارت اعتباری نوشته شده است. برای وارد کردن سال صرفا دو رقم آخر آن را وارد کنید.

  • اگر بر روی کارت شما تاریخ انقضا وجود ندارد با بانک صادر کننده‌ی کارت خود تماس بگیرید و یا به یکی از شعب آن مراجعه کنید.
کد اعتبارسنجی دوم (CVV2)

این کد یک عدد سه یا چهار رقمی است که در قسمت رو یا پشت کارت اعتباری شما با عنوان CVV2 نوشته شده است.

  • اگر نمی‌توانید این کد را بر روی کارت بانکی خود پیدا کنید احتمالا کارت شما جزء کارت‌های عضو شبکه شتاب نیست. در این صورت با بانک صادر کننده‌ی کارت تماس بگیرید و یا به یکی از شعب آن مراجعه کنید.
تکمیل پرداخت

پس از پر کردن اطلاعات خود در صفحه درگاه بانکی و فشردن تایید، خلاصه‌‌‌ی اطلاعات فروشنده و مبلغ در حال پرداخت را مشاهده می‌کنید ولی در این مرحله هنوز کار پرداخت به پایان نرسیده است.

حتما پس از بررسی اطلاعات نمایش یافته، دکمه تکمیل فرایند پرداخت را بزنید.

مسائل امنیتی در پرداخت اینترنتی

  • هرگز اطلاعات امنیتی کارت خود را – شامل رمز اول، رمز دوم، کد CVV2 و تاریخ انقضا – در هیچ وب‌سایت یا ربات تلگرامی وارد نکنید. این اطلاعات صرفا باید در صفحه درگاه‌های بانکی که آدرس آن‌ها زیرمجموعه دامنه shaparak.ir باشد وارد شود.
    توجه کنید که هرگز کارکنان فروشگاه اینترنتی که از آن اقدام به خرید می‌کنید از شما چنین اطلاعاتی را نمی‌خواهند.
  • در مواردی که لازم است مبلغی به حساب شما واریز شود، ارائه شماره حساب یا شماره کارت به همراه نام و نام خانوادگی صاحب حساب کافی است و هیچ دلیلی برای درخواست سایر اطلاعات کارت شما وجود ندارد.

اگر شخص یا سازمانی از شما خواست اطلاعات محرمانه کارت بانکی خود را (از طریق وب‌سایت، ایمیل، پیامک و یا مکالمه تلفنی) فاش کنید، از این کار خودداری کنید و مسئله را با مراجعه به وب‌سایت پلیس فتا گزارش کنید.

مهم‌ترین مسئله امنیتی که باید به آن توجه کنید، محافظت از رمز دوم اینترنتی است:

  • هرگز رمز دوم کارت خود را به کسی نگویید.
  • آن را در کنار کارت خود یادداشت نکنید. (توصیه کارشناسان امنیت این است که رمز خود را به خاطر بسپارید و به طور کلی رمزهای خود را جایی یادداشت نکنید.)
  • هنگام وارد کردن اطلاعات خود در خرید اینترنتی مواظب باشید کسی صفحه کامپیوتر یا تلفن همراه شما را زیر نظر نگرفته است.
  • بهتر است برای امنیت بیشتر هنگام وارد کردن رمز دوم و کد CVV2، به جای استفاده از صفحه کلید کامپیوتر، از صفحه کلید مجازی که درگاه‌های بانکی فراهم می‌کنند استفاده کنید.
  • تا جایی که ممکن است فقط از کامپیوتر و یا تلفن همراه شخصی خودتان برای خرید اینترنتی استفاده کنید.
  • هرگز از کامپیوترهای محل‌های عمومی (کافی‌نت، ادارات، رستوران‌ها و فرودگاه‌ها و...) و همچنین از کامپیوتر، تبلت یا تلفن همراه سایر افراد برای انجام خرید اینترنتی استفاده نکنید. اگر در مکان‌های عمومی و یا با دستگاه شخصیِ سایر افراد خرید اینترنتی انجام دادید، در اولین فرصت از طریق یکی از دستگاه‌های خودپرداز (ATM) بانک خود، رمز دوم کارت را تغییر دهید.
  • همیشه هنگام انتقال به صفحه درگاه بانکی، آدرس صفحه را بررسی کنید. طبق تصویر زیر، این آدرس حتما باید متعلق به یکی از درگاه‌های پرداخت شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) با آدرس shaparak.ir باشد.
    نمایش علامت قفل در کنار آدرس صفحه و شروع آدرس با https:// نشانگر امن بودن ارتباط بین شما و درگاه بانکی است. اگر آدرس صفحه به جای https با http شروع شده باشد و یا متعلق به دامنه shaparak.ir نباشد، از ادامه پرداخت خودداری کنید.
  • پس از انتقال به صفحه درگاه بانکی و قبل از شروع به تکمیل اطلاعات، نام فروشنده و درستی مبلغ ثبت شده را بررسی کنید.
  • از وب‌سایت‌هایی خرید کنید که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند. داشتن نماد اعتماد به این معناست که وب‌سایت مورد نظر دارای اعتبار و هویتی شناسایی شده است و روند پرداخت آنلاین در آن توسط یک نهاد رسمی کنترل شده است.

مشکلات احتمالی پرداخت اینترنتی

ممکن است در برخی مواقع به دلایل مختلف مثل قطعی اتصال اینترنت در حین ارسال و دریافت اطلاعات، و یا وجود اختلال در شبکه بانکی، خرید شما با موفقیت انجام نشود. گاهی ممکن است پول از حساب شما کسر شود ولی پیغام پرداخت موفقیت آمیز را دریافت نکنید و یا پیغام خطا دریافت کنید.

در هیچ‌کدام از این حالات جای نگرانی وجود ندارد، تراکنش‌های ناموفق به صورت اتوماتیک گاهی طی چند دقیقه و گاهی طی کمتر از چند ساعت به حساب شما بازگشت داده می‌شوند. توصیه بانک‌های عامل این است که تا ۴۸ ساعت صبر کنید و در صورتی که مبلغ کسر شده به حساب شما باز نگشت، با واحد پشتیبانی وب‌سایت فروشنده و سپس با بانک عامل پرداخت اینترنتی تماس بگیرید تا مغایرت به وجود آمده برطرف شود.

در صورت بروز مشکل در روند پرداخت آنلاین در وب‌سایت هماراسیستم، می‌توانید با مراجعه به بخش پیگیری تراکنش‌های ناموفق درخواست خود را ثبت کنید. همچنین اگر نیاز به راهنمایی داشتید با پشتیبانی آنلاین از طریق چت یا شماره تلفن پشتیبانی هماراسیستم در هر ساعت از شبانه روز تماس بگیرید.

درگاه‌های بانکی مورد استفاده هماراسیستم

انتخاب درگاه بانکی در وب‌سایت هماراسیستم به طور هوشمند و بدون دخالت کاربر انجام می‌شود. هماراسیستم برای پرداخت آنلاین شما را به درگاه پرداخت یکی از بانک‌های زیر هدایت می‌کند:

پشتیبانی شبانه‎روزی