پارامترهای مصوبه سازمان تنظیم مقررات
پارامترهای موافقت نامه سطح خدمات( Sla ) شرکت هماراسیستم بر اساس مصوبه شماره 177 کمسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای سرویس های اینترنت پرسرعت ADSL
شرح پارامتر | میزان تعهد سرویس برنزی | میزان تعهد سرویس نقره ایی |
---|---|---|
حداکثر میزان تلفات بسته ها ( PLR ) - پارامتر a | (داخل شبکه)%3 | (داخل شبکه)%1 |
حداکثر میزان تاخیر مجاز ( Latency ) - پارامتر b | داخلی هماراسیستم 60 میلی ثانیه خارجی 200 میلی ثانیه |
داخلی هماراسیستم 50 میلی ثانیه خارجی 150 میلی ثانیه |
پهنای باند تضمین شده ( CIR ) - پارامتر C | داخلی هماراسیستم 90 %سرعت فروخته شده | داخلی هماراسیستم 90 %سرعت فروخته شده |
میانگین زمان تعمیر و بازیابی و برقراری مجدد سرویس ( MTTR) | 14 ساعت | 4 ساعت |
ضریب دسترسی (حداکثر میزان دسترسی مشتری به خدمات ارائه شده ) | 98% | 99% |
میزان تلفات بستهها (PLR(Packet Loss Ratio :
به میانگین گم شدن و یا از دست رفتن بستههای IP در طول شبکه خدمتدهنده اطلاق میشود و به روش ارسال بستههای ICMP به اندازه 100 بایت و به تعداد 1000 عدد از پورت دسترسی خدمتگیرنده تا نقطه انتهایی داخل شبکه خدمتدهنده و بر اساس میانگین نمونهبرداریهای متوالی Ping Test در طول یک ساعت و یا بر اساس سایر روشهای استانداردی که سازمان اعلام خواهد کرد، محاسبه میشود.
تاخیر(Latency):
متوسط زمانی که طول میکشد تا یک بسته IP در شبکه خدمتدهنده از پورت دسترسی خدمتگیرنده تا نقطه انتهایی شبکه خدمتدهنده برسد. این پارامتر بر اساس میانگین نمونهبرداری در دوره زمانی و یا بر اساس سایر روشهای استانداری که سازمان اعلام خواهد کرد محاسبه میشود.
پهنای باند تضمین شده (CIR(Committed Information Rate :
به حداقل پهنای باند اختصاص یافته به خدمتگیرنده در دوره زمانی اطلاق میشود که همان ضریب اشتراک یک به هشت است.
میانگین زمان بازیابی یا تعمیر (MTTR(Mean Time To Restore or Repair :
به میانگین زمان رفع خرابی و برقراری مجدد خدمت براساس توافق بین خدمتدهنده و خدمتگیرنده اطلاق میشود.
لازم به توضیح است که بر اساس قوانین مصوب سازمان تنظیم مقررات موارد زیر شامل نقض SLA (جبران خسارت) نخواهد بود:
- قطعیهای ناشی از قوه قاهره ( فورس ماژور) مانند حوادث طبیعی. در این حالت زمان کاهش سطح کیفیت خدمات مشمول پرداخت تعرفه توافق شده نیست.
- قطعیهایی که به واسطه خرابی تجهیزات خدمت گیرنده باشد.
- قطعیهایی که در زمان Down Time باشد.
- قطعیهایی که بنا به درخواست خدمت گیرنده باشد (مانند جابجایی، آزمایش شبکه داخلی و ....) باشد.
- قطعیهایی که ناشی از تخطی خدمت گیرنده از قوانین و مقررات و یا مفاد SLA باشد.
- قطعیهای ناشی از عدم پرداخت صورتحساب.
- قطعیهای ناشی از صدور احکام توسط مراجع قضایی و یا امنیتی کشور و یا سایر مراجع ذیصلاح که در این حالت زمان قطعی مشمول پرداخت تعرفه توافق شده نمیشود.